DogađanjaIzdvojeno

U Orisu Kući arhitekture otvorena izložba “Priče u pločicama” ilustratorice Klasje Habjan

Izložba je nastala na umjetničkoj rezidenciji u portugalskoj tvornici pločica Viúva Lamego te spaja ilustraciju, dizajn i naslijeđe

U gostima ispunjenoj Oris Kući arhitekture sinoć je svečano otvorena izložba “Priče u pločicama” hrvatske ilustratorice, vizualne umjetnice i dizajnerice Klasje Habjan. Izložba je nastala kao rezultat njezinog boravka i rada u sklopu umjetničke rezidencije u portugalskoj tvornici pločica Viúva Lamego kao interpretacija 175. obljetnice rada tvornice.

Kroz ciklus radova nastalih tijekom 2024. godine, umjetnica istražuje potencijal ručno oslikanih keramičkih pločica u suvremenom kontekstu čiji je rezultat originalna serija pločica koje spajaju osobni izričaj i bogatu tradiciju.

“U Sintri sam prvi put crtala po pločicama. Sve je započelo suradnjom na muralu za Iverpanov showroom Izlog ideja u Zagrebu, a nastavilo se rezidencijom u tvornici Viúva Lamego. Taj doživljaj,  ljudi, proces, znanje koje se prenosi generacijama, bilo je inspirirajuće. Razvijala sam motiv “Plesača”, isprepletenih i rasplesanih radnika koji slave 175. obljetnicu tvornice, kao hommage vještini ručno oblikovanih i oslikanih pločica koju prenose kroz generacije. Na samoj izložbi prisutne su individualne pločice raznih motiva koje su prije svega rezultat istraživanja, dok su zidni paneli prvenstveno “Plesači”. Osjećala sam da je moj zadatak istražiti medij crteža na mediju pločica”, istaknula je umjetnica Klasja Habjan uoči otvorenja te dodala kako bi s izložbom “Priče u pločicama” voljela publici približiti i portugalski duh, odnosno da im probudi znatiželju i ljubav prema pločicama, eksperimentu i igri.

U središtu izložbe su, kako otkriva, likovi Plesača, isprepleteni, u pokretu, izvedeni u različitim kompozicijama i tehnikama kao simbol kontinuiteta, zajedništva i živosti umjetničke prakse. Uz njih, Klasja istražuje motive flore, faune i apstrakcije, gradeći jedinstvenu vizualnu naraciju.

Poseban segment izložbe čini i serija limitiranih i unikatnih stolova od drva i metala izrađenih u suradnji s dizajnerom Jakovom Habjanom koje je publika sinoć imala prilike premijerno vidjeti. Pod nazivom “Klasjakov”, komadi su to koji predstavljaju prvi korak u zajedničkom bratsko-sestrinskom istraživanju pločice kao funkcionalnog, ali i umjetničkog materijala.

Inače, pločice iz tvornice Viúva Lamego dio su asortimana hrvatske tvrtke Iverpan, prepoznate po podršci kreativnim projektima u području arhitekture, dizajna i uređenja interijera.

 

“Od prvog trenutka kada su Klasja i Zita zakoračile u prostor Izloga ideja, bilo nam je jasno da njihov estetski izričaj, osjećaj za naraciju i materijal iznimno rezoniraju s onime što Viúva Lamego predstavlja. Njihov senzibilitet prema detaljima, ručnom radu i simbolici prostora sjajno se uklapa u filozofiju ove portugalske manufakture koja već dugi niz godina njeguje izradu ručno oslikanih pločica. Klasjina interpretacija azulejosa u ovoj izložbi ne samo da poštuje tradiciju, već joj daje novo lice, suvremeno, toplo i osobno. Ova izložba potvrđuje nevjerojatne mogućnosti umjetničkog izraza kroz pločice i otvara prostor za promišljanje kako o estetici prostora, tako i o očuvanju zanatske baštine kroz dizajn i ilustraciju”, izjavio je Mladen Jambrović, direktor Iverpana.

Otvorenjem izložbe “Priče u pločicama” simbolično se obilježio i Nacionalni dan azulejosa, portugalskih umjetničkih pločica, a projekt je realiziran uz podršku Iverpana i Veleposlanstva Portugala u Hrvatskoj. Izložba ostaje otvorena do 10. svibnja.

O autorici:

Klasja Habjan rođena je u Zagrebu i bavi se ilustracijom, grafičkim dizajnom i pisanjem. Godine 2016. diplomirala je Vizualne komunikacije na Studiju dizajna u Zagrebu. Zajedno sa Zitom Nakić otvorila je dizajnerski studio “klasja&zita” koji između ostalog potpisuje vizualni identitet za dokumentarni serijal “Moderna vremena” (nagrađen 2025. godine Velikom nagradom HDD-a). Sklonost ilustriranju vlastitih priča (ili obrnuto, pisanju prema grafičkim predlošcima) obilježava Klasjine samostalne izložbe (“Otapanje” u Galeriji Kranjčar, Zagreb, 2022., “Napokon netko” u Galeriji Rigo, Novigrad, 2020., “Crtice” u Galeriji Šira, 2019., Zagreb). Napisala je i ilustrirala knjige “Duh Bauhausa” (MSU, 2020.), i “Crtice” (Petikat, 2020.), “Polumrak. Odgođen svijet” (uz Marinu Milanović, HDD, 2024.) te je ilustrirala brojne slikovnice među kojima je višestruko nagrađivana slikovnica “Tminice” autora Igora Rajkija (Mala Zvona, 2023.) Na rezidenciji u Lisabonu u tvornici Viúva Lamego istraživala je ručno oslikane pločice, a na rezidenciji u “La Maison des Auteurs” u Angoulêmu započela je rad na novoj grafičkoj knjizi “Moja baka se zove kao čokolada”. Iako se izražava raznim likovnim tehnikama, njen je rukopis najprepoznatljiviji u slobodnom crtanju tušem i kistom.

You may also like

More in Događanja